شكل الامتحان : ينقسم الامتحان الى جزأين (سؤال موضوعى و آخر مقالى )
اهم الجزئيات الواجب التركيز عليها فى كل فصل من فصول علم النفس التربوى :
الفصل الاول : فروع علم النفس - مدارس علم النفس
الفصل الثانى : ( طرق قياس التعلم و مذاكرة كل طريقة بالتفصيل عشان ممكن تيجى كسؤال اكتب المصطلح العلمى - العوامل المؤثرة فى التعلم و تنقسم الى عوامل داخلية و خارجية و هذا الجزء ممكن يجى مقالى - الفرق بين الحافز و الباعث - خصائص السلوك المدفوع مقالى )
الفصلان الثالث و الرابع ملغى
نظريات التعلم : مقارنة بين النظرية السلوكية و المعرفية
النظريات السلوكية (ثورندايك - بافلوف - سكنر ) ينبغى التركيز على بعض النقاط المشتركة بين كل نظرية من النظريات و هى :
1- تفسير التعلم 2- التجربة و الحيوان المستخدم 3- قوانين النظرية 4- التطبيقات التربوية (مهم جدا جدا )
- سؤال التطبيقات ممكن تضيف من عندك
- القوانين ممكن تيجى جملة و يقولك اكتب المصطلح الدال على ذلك
- المرحلة الثالثة فى نظرية ثورندايك هامة جدا .. مرحلة فرض الانتشار و التشتت
- ممكن سؤال مقارنة بين بافلوف و سكنر (الكلاسيكى و الاجرائى )
- مصطلحات بافلوف هتيجى اسئلة موضوعية (المثير الطبيعى - الشرطى - استجابة طبيعية - استجابة شرطية - انطفاء - الكف - الاقتران الزمنى )
- التعزيز فى بافلوف يأتى قبل الاستجابة ( هامة جدا الجملة دى )
- جداول التعزيز لسكينر و انواعه هتيجى فى الاسئلة الموضوعية
-قاعدة بريماك بتاعة سكينر
- قوانين الادراك فى نظرية الجشطلت هتيجى موضوعية
- ركزت الجشطلت على الاستبصار و الصورة الكلية (هامة جدا الجملة دى )
-انواع انتقال اثر التعلم (هيجى موضوعى و مقالى )
- اسماء النظريات المفسرة لأثر التعلم
-مفاهيم نموذج اوزابل مهمة جدا جدا
- اشكال التعلم فى نموذج اوزابل
الفصل العاشر + الثانى عشر ملغى
قوانين الجشطلت ارقام 5 , 6 , 7 ملغى
التميز بين المثيرات و التمايز فى الاستجابات بتاع سكنر ص 160 ملغى
القوانين الثانوية ثورندايك ارقام 2 , 5 ملغى
0 التعليقات:
إرسال تعليق